hier gaat alles super:) - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Rik Beijer - WaarBenJij.nu hier gaat alles super:) - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Rik Beijer - WaarBenJij.nu

hier gaat alles super:)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rik

15 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zit hier nu al weer bijna een maand ( 4 weken! ) in Nederland was ik soms voor de eerste weken wel een beetje bang, zal het allemaal wel goed komen… maar vooral was ik al die tijd lekker nuchtig.

Je krijgt echt heel veel vragen; wat ga je precies doen? Hoe ziet het er daar uit? Hoe is de organisatie? Je gastgezin? Vragen waarvan ik soms het antwoord best had kunnen weten maar ook vragen waarvan ik antwoorden had gehoord maar het er in werkelijkheid zo anders uit ziet!

Voor anderen heb ik nooit ook echt een beeld willen geven, stiekem voor me zelf had ik dat al wel… maar hier valt alles dan toch heel anders!

Tot aan 5 meter voor de douane was ik dan ook wel chil, ik zag het allemaal wel. Stapt een paar vliegtuigen in en ook weer uit :) en je komt uiteindelijk in zuid-afrika terecht!

10 meter voor de douane zeg je de vrienden gedag die helemaal mee naar schiphol zijn gekomen ( TOPPIE! ) gedag, maar eigenlijk weet je niet goed op welke manier omdat je het zelf nog helemaal niet zo voelt….

En dan toch heel even, binnen die 5 meter voor de douane besef je het je opeens! Een snik geeft snel een dikke knuffel aan je papa en mama en gaat in de rij staan, wachtend voor de douane!


Hoog in de lucht open in met een grote glimlach mijn tas daar zit nog een groot ongeopend kado in….. open het boek en lees verschillende mooie woorden met kippenvel en zie foto’s waar je erg om moet lachen! ( leuke foto henry, en genoeg foto’s met vrienden! )

Als ik mij hier dan ook terug trek en even lekker op me bed ga liggen muziek luisteren, spelletje spelen of ik open mijn vrienden/fotoboek is dat toch even fijn!

Er werd mij laatst gevraagd of ik al homesick ( blijkt dus heimwee te beteken ) nee echt niet en aan terug gaan heb ik gelukkig ook nog niet gedacht!
Mijn plannen worden hier steeds groter ga steeds meer doen en ik heb nog niks gezien…en wil juist heel veel zien en doen! En dat red ik al niet in de maanden dat ik hier ben ;) ( p.s. betekenis = knipoog )





Woensdag avond ben ik op de terugweg gebeld door ellen ( organisatie ) om bij hun te komen eten en het even over de auto te hebben…
Was erg benieuwd wat ze nou precies over de auto wou vertellen dus dit hadden we gelijk telefonisch maar afgerond wel zo makkelijk! Haha
Het ging er uiteindelijk over dat ik goeie duidelijke afspraken over de auto moet maken want afrikanen zijn niet zo strikt aan afspraken!
( dat heb ik gemerkt inderdaad! ) en nog wat andere nuttige dingentjes…
Donderdag waren de computer kapot en moest er iemand gebeld wroden, voor mij een goeie kanst om naar walmer park te gaan, even op msn, kleren gekocht en speelgoed gekocht! Dit keer wat grotere spullen die in mijn ogen nodig/leuk waren om te gaan doen!
Had de dag dus al helemaal voor ogen hoe het zou gaan, helemaal enthousiast en lekker spelen met het speelgoed = 1 groot feest!

Je snapt me al deze dag viel tegen…
Een kleine niet genoemde terug blik op mijn verjaardag, mijn verjaardags kado die ik naast de smsjes had ontvangen was 1 kaart, van Thulani een meisje van 11 ook uit het kindertehuis die mij welkom hete in afrika en mij feliciteerde met mijn verjaardag!

Dit meisje was juist nu zo lastig, we waren eerst buiten aan het spelen, maar dat ging allemaal erg moeilijk ze kon het niet echt! Dus gingen we binnen opruimen, eerst vegen en daarna ging ik de ramen lappen…..

Dat was het moment dat ze een beetje ‘raar’ ging doen, ze mocht me vanaf het eerste moment al niet, was een slecht persoon, moest terug naar nederland…..
Zag het allemaal wel aan maar dit ging een uur door, en wel steeds achter me aan blijven lopen!

Dacht dat het echt ging om aandacht vragen, dus heb haar ook soms even opgezocht om samen rustig te praten maar ook dit wou niet altijd 100% werken!

En op het moment dat ik naar huis ging, rende ze naar me toe om nog even snel te knuffelen….?!

Voor een lekkere afleiding heb ik mensen gebeld voor waar het pokeren nu precies is, ben er met de taxi heen gegaan en heb lekker de avond kunnen pokeren! Heerlijk, alleen maar mannen biertje, bbq en pokeren ( Rikken, sorry het woord rikken snapt 99,9% niet )

Vrijdag dus lekker uitgeslapen, op deze dag werk ik niet met de computers op school, daarna lekker een goeie hang stoel buiten gezet en ben hier lekker in gaan zonnen.
Omdat het auto kijken niet door ging en al had gezegd dat ik niet naar het kindertehuis kwam duurde mijn middag wel erg lang en heb ik aan gegeven dat ik Zaterdag wel wou koken en dan vandaag de spullen vast kopen.

Na alles gekocht te hebben voor de macaronie, het avond eten op te hebben wou ik de volgende avond ( ZATERDAG! ) wel wat leuks gaan doen stuurde dus een smsberichtje naar andere nederlanders wat hun plannen waren voor Zaterdag.
Al snel kreeg ik een berichtje terug dat hun uit eten gingen en daarna stappen….prima ik ga wel mee ( kook wel een andere keer;) )

Zaterdag al weer lekker op bed gehangen, boek gelezen vriendenboekje ( leuk verhaal sander! ) en het foto/verhalen boek maar weer eens door gelezen
Eind van de ochtend zijn we met een auto de stad gaan rond rijden op zoek naar een goeie goedkope auto en dan ook het liefst nog niet te oud! :)

Ondertussen een ijsje gekocht, en we waren redelijk geslaagd keuze uit 3 auto’s waarvan we van 1 de prijs nog niet wisten, 1 na 5 minuten afviel omdat we licht conflict hadden met een autodealer en er uiteindelijk nog maar 1 over bleef, ben hiervan alleen het nummer verloren dus deze kunnen we volgende week ofzo pas bellen! STOM!

Uiteten, en stappen was echt top… eten was heerlijk en het uitgaan nog te beter! Geef ik gewoon een rondje voor +/- 8 euro en dat waren ook mix-drankjes

De dag van moederdag, de Zaterdag nacht al een smsberichtje gestuurd dat we de volgende dag wel telefonisch contact zouden nemen… de Zondag ochtend duurde voor mij echt te lang 1 uur ( ivm moederdag veel speeches, pfff! )

Daarna de auto gepakt naar boardwalk ( 10 min ofzo ) zijn hier heel veel winkels en buiten spelletjes ( bijvoorbeeld basketbal, kegels omgooien, draaimolen enz. ) en ook een groote speelhal waar we ons goed konden vermaken, had echt super veel muntjes gekocht:P die gelukkig ook in zo’n schuifkast van de kermis konden!

Strand gezien, en beetje gespeeld schelpen gezocht met sese ( de dochter ) uiteindelijk aangegeven dat we uit eten gingen maar waar prof heen wou gaan… eerst maakte het hem niet veel uit maar gaf 5 minuten later in het gesprek wel aan dat het wel zeker een voorkeur had! Daar heen gereden en ook lekker gegeten, was ook wel erg leuk!
Ook erg veel, dus je houd vlees over dan vragen de obers of je een ‘dogbag’ wil :) dan krijg je een bakje en mag je het mee naar huis nemen….HAHA wat een geweldige naam!



De week begon weer op school zoals gewoonlijk gezamelijk zingen op het schoolplein met dansen, heb hier nog geen foto’s of video’s van maar die komen er zeker! Erg mooi en leuk om te zien….

Deze week begonnen met een andere klas groep 5, dat is echt lastig ze luisteren veel minder goed ( ook wel weer verschillend per klas ) gelukkig heb ik af en toe dan de hulp van de docent die even boos word in het engels of afrikaans!

In het kindertehuis was het weer 100% anders met thulani, ze vroeg me of ik me vorige week nog herrinerde… en dat het een grapje was! Gelukkig maar bedacht ik bij me zelf anders zijn het zulke lange weken die je hier hebt! Wat ze wel nodig heeft is echt je aandacht zoals meerdere. Iets wat ik ook wel wist en bedacht maar dat is ook wel appart allemaal hoor!

Maar gaat ondertussen prima deze week ( dus tot Woensdag ) super leuk gespeeld!

Wil ook een beetje gaan sporten, besef me na ferry’s ( nee hoor! ) berichtje dat je wat moet gaan doen deze 5 maanden… maar ze hebben hier in huis een gammele fiets staan dus die staat nu op mijn kamer en ga proberen af en toe er gebruik van te maken!


Woensdag ook gesproken met een docent die vorig jaar was begonnen met een lesje handbal, heb aan gegeven dat ik hier ook graag mee wil nemen/ over nemen en dat ik zelf ook op handbal zit….

Had op school ook een tabel gemaakt van 1 tot en met 100 en verschillende sommen, het niveau ligt hier echt schikkend laag vind ik! Sommen als 10 + 40 = was voor 1 echt een probleem en ‘ - ’ sommen zijn echt een probleem….
Was voor mij Woensdag dan ook een aanleiding een goed gesprek met de ‘mama’ daar eens aan te gaan, gevraagd naar verschillende achtergronden en hoe het allemaal zit!

Ze heeft me echt heel veel verteld, over haar familie haar broer die langs kwam, geen vet meer op zijn lijf…. Zelfs zijn gezicht helemaal zijn botten ziet! En hij zou het postuur van mij gehad moeten hebben voordat hij ziek werd, aids/hiv ook daar heeft ze meer over verteld in haar familie en meer….

In drukwekkend verhaal, we zullen er zeker nog wel een vervolg aan geven aan dat verhaal!



Vrijdag vertrek ik naar de bergen toe om 9 uur in de ochtend, zondag rond 5 uur in de avond weer terug, alweer een mooi weekend zal dit gaan worden...

Zit nog te bedenken of ik vanavond naar pokeren ga, was vorige week 12 uur geworden voordat je thuis bent, en de ochtend ben ik altijd toch wel moe :)

Denk het niet maar jullie horen het nog wel!

Schrijf nu voortaan mijn verhaal niet meer in een internetshop, maar gebruik te usb-stick van prof om op school of thuis te schrijven, goedkoper en makkelijker!




Jullie horen weer van mij, ga nu naar de kapper!

Groetjes Rik

  • 15 Mei 2008 - 11:03

    Henri:

    Lachen he die foto, je snapt niet dat die grote kop op zo'n klein papiertje past.Maar goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.

    Groetjes van ons allemaal

  • 15 Mei 2008 - 11:15

    Elyse:

    Hahaha nou als 99.9 % (nog) niet weet wat rikken is zeg ik, mooi moment om het te introduceren ;)

    Veel plezier dit weekend! Kus

  • 15 Mei 2008 - 12:27

    Rob:

    he Rik
    Heb je gedronken ofzo? Dit verhaal is anders geschreven dan de vorige, zo goed als geen msn taal, punten en komma's en voledige zinnen. Ha Ha volg je daar soms nederlandse taal?

    Hou je taai kerel fijn te lezen dat je zo geniet.
    Moet ik al een handbal opsturen heb er een gekocht in bosnie. Kun je daar geen trainingskamp voor heren 1 organiseren.

    Je Pa

  • 15 Mei 2008 - 17:13

    Joey:

    Heeeeee grote vriend.

    Leuk om te lezen wat je al hebt meegemaakt. O ja als de kinderen uit groep 5 al niet kunnen luisteren, moet je het eens bij ons komen proberen (:{als je terug komt zit ik in groep 7} dat lijkt mij wel heel gaaf.

    DIKKE KNUFFEL(: en tot heel snel

  • 15 Mei 2008 - 18:00

    Femke:

    He rik, jaja, ik ben een slechte tante. ik had ellen aan de telefoon en vertelde haar dat je een auto wilde kopen met prof. daarop schoot ellen in de stress dus ze zou je bellen! heeft ze blijkbaar gelijk gedaan :)

    leuk je berichtjes. geniet ervan! ben jaloers hoor. alles waar je over schrijft ben ik ook geweest dus superleuk om te lezen!
    Femke
    ook groeten van mark, noor en sep

  • 20 Mei 2008 - 14:46

    Lester:

    hey man,
    ik vind dat die ouwe van je een goed idee heeft; een trainingsstage in ZA!! Misschien kunnen we er net als Ajax een satelliet-vereniging opzetten.... nix voor jou?! :)

    have fun en niet te hard rijden in je Golf! ;P

  • 20 Mei 2008 - 23:09

    Feur:

    Ey piemel inderdaad dit is een Verhaal zo ken ik je niet watskeburt ?
    Heb deze week al wat zitten smsen met je krijg elke dag meer zin om naar Afrika te komen ben erg benieuwd daar Klink allemaal tof .
    Volgens mij begin je je daar wat meer thuis te voelen als ik dit zo allemaal lees .
    Mooi man ik spreek je snel weer

    Gr Feur

  • 21 Mei 2008 - 18:11

    Wout:

    he rik jonge
    mooie verhalen hoor
    is dat niet raar les geven aan die mensen?
    ik denk dat ik knetter gek zou worden:P
    voor de rest mooie foto's hoor
    ennuh als je zeurt om een sms moet je ook antwoorden pik:P
    greetz

  • 22 Mei 2008 - 21:17

    Anke En Melco:

    Hoi Rik,

    Alles goed daar? Zo te zien en te lezen aan je verhalen vermaak jij je wel.

    Een pakketje met wat speelgoed is nu bijna twee weken geleden verstuurd. Heb jij al wat ontvangen?
    Wij zijn benieuwd.

    Veel groeten toegewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 September 2008

TERUG IN NEDERLAND...

22 September 2008

Afgelopen weeekend!

15 September 2008

afgelopen weekend!

11 September 2008

Een van de laatse berichtjes???

27 Augustus 2008

Foto's
Rik

Nederlandse leeuw (in de vorm van een koekje) in Mongolie!

Actief sinds 15 Maart 2008
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 49995

Voorgaande reizen:

02 Juni 2012 - 18 Februari 2013

Wereldreis 2012

20 April 2008 - 27 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: