de afgelopen dagen... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Rik Beijer - WaarBenJij.nu de afgelopen dagen... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Rik Beijer - WaarBenJij.nu

de afgelopen dagen...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rik

02 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

hallo Mensen,

tijdje al niks van me laten horen helaas had ik hier niet de mogelijkheid voor, omdat ik nog niet alleen naar de stad ga. zit nu wel voor het eerst alleen op een plek, Walmer Park. een super groot winkelcentrum waar ik samen met prof heen ben gegaan, en daarna straks alleen terug ga!

heb sinds vrijdag alles in een schrift bij gehouden met een aantal woorden om geen dingen te vergeten! heb nu ook mijn foto toestel mee dus ook ga ik proberen mijn foto's er op te zetten.

ik zal maar een beginnen met vrijdag, heb over vrijdag nog een berichtje achter gelaten... maar de avond ben ik samen met Prof naar een bar gegaan... super gelachen hebben we daar, nou weet ik dus niet of dit mijn eerste keer was in de kroeg?! zoals het in de town ship gaat gebeurde het zelfde in de kroeg vele mensen willen mij een hand geven of even tegen me aan praten... allemaal wel leuk en aardig maar er zijn er ook zat die het alleen maar doen om het geld, en sommige vragen ook gewoon om wat geld!

hier ga ik nooit op in en zeg dan ook gewoon dat ik geen geld heb of negeer het helemaal.

deze avond had ik 3 mensen ontmoet waar ik een mooie avond mee had ontmoet natuurlijk hadden ze al bijna een fles whiskey op en maakte het een stuk gezelliger ik zal ze even voor stellen:

Mr money, wanneer ik geld nodig had kon ik wel naar hem toe gaan...
Mr Gun, had ik een pistool nodig dan kon ik wel naar hem toe gaan...
Mr Letter, ik was een aardige tijd hier en ik moest ook een keer een brief sturen zij Mr Money als ik een brief had kon ik wel naar Mr Letter.

en een lol dat ze daar hadden, hun echte namen ik zou het niet weten!

Na dat de fles whiskey op was en ik mijn biertjes ook had genuttigd besloten we om naar huis te gaan, teminste dat dacht ik! we werden door de broer van de vrouw van prof in een dikke bak naar huis gebracht, maar eerst..

tanken dacht ik, maar wat bleek er was een soort Mac daar en we hebben lekker Hamburger, cola, en patat gegeten...
na het eten begon die broer ( die overigens alles betaalde, 4 pers 160 Rand ) te hoesten enzo en kreeg een bloedneus, echt veel bloed ik denk wat gebeurd hier dan weer....

dit ging wel weer, en hij bracht ons veilig naar huis...HAHA

thuis gekomen wou ik lekker me bed in duiken maar prof zij dat ons eten er nog stond ( eten, net op!? ) wij dus even kijken wat het was maar we kozen er toch voor om ons bedje maar eens lekker op te zoeken!

de volgende morgen was het mijn verjaardag, gewoon jarig in Zuid-Afrika! echt een feest stemming was er niet hoor... de dochter van hun wel die was wat hyper en de ouders waren met hun gedachten ergens anders, deze hadden vandaag een begrafenis!

gelukkig vanuit nederland kreeg ik vele smsjes, erg leuk! zo ver weg maar contact blijft er...
mijn eten voor gister avond staat in de koelkast als mijn ontbijt en ik geniet daar maar lekker van!

in de middag keek gegeten dit had ik de dag er voor al gekocht, 2 super grootte taarten, die zeker goed smaakte! eerst thuis ( gastgezin) gegeten en daarna richting kinder te huis gegaan en hebben we daar onze taart gegeten!

toen ik daar aankwam wouden ze net wat anders gaan eten, ik kreeg ook een bord maar ik vertelde dat ik alleen wou proeven omdat ik dan net ook al een stuk taart op had.
oke ik moest even proeven, maar wat was dat vies!!! toen ik het thuis vertelde lachte ze me ook uit, en vertelde dat zij het afrikaanse eten ook niet lekker vonden...

later op de avond zijn we naar vrienden van hun gegaan, hun zoon was jarig, en we hebben daar ook gegeten. ( sandwich,kip )
was een leuke avond, maar ik wou naar een ander feestje wat eerder op de week al was aangegeven door 3 duitse meisjes hier ook ergens in de buurt... prof probeerde er 1 te bellen maar bij haar stond de telefoon uit, dus dit ging niet door.

Zondag:
zoals afgesproken sta ik om 8 uur al helemaal klaar in de kamer om naar de kerk te gaan, maar dit blijkt niet meer door te gaan.
zaterdag middag wouden we boodschappen gaan doen maar dit lukte niet omdat ze geen auto hadden nu doen we dit vandaag maar we hebben een auto voor de ochtend kunnen regelen...

uiteindelijk vertrek je rond 10 uur, hier heb ik speelgoed gekocht, voor in het kinder tehuis en bij ons thuis!

onderweg ook weer een andere kant van afrika gezien, de grote huizen, en het bedelen van kinderen en ouderen bij stoplichten of waar ook maar auto's stil staan...

thuis gekomen domino(?)(zelfde nummer aan elkaar leggen!)gespeeld, maar hier merkte ik goed dat het nivau erg laag licht, ze snapte er niks van ook al zijn ze nog erg jong +/- 6 jaar... 2 dezelfde getallen moet je toch naast elkaar kunnen leggen???

deze middag ook eens me kamer maar opgeruimd en me spullen uitgezocht, tassen ook eindelijk maar eens uitgepakt, haha!

rond half 7 nog altijd dezelfde zondag gingen we naar de bar om even wat te drinken ik gaf al gelijk aan dat ik niet te lang wou omdat ik redelijk moe was... maar of dat begrepen werd?

je hebt in de township hier verschillende gebouwen die je als kroeg kan zien! het is een redelijke grote ruimte binnen waar je aan 1 kant allemaal tralies hebt daar achter is de bar, door een gat moet je drinken bestellen.
voor de rest staan er allemaal lange tafels en banken daar aan, en zit iedereen er, en daarom heen wat staande mensen.
Muziek staat er had, en vaak ook een tv aan moet voetbal of een andere sport!

er waren zeker zo'n 120 mensen,er werd deze avond zoals normaal weer een fles Jack Daniels gekocht ik wist dus ook wel weer dat het niet heel even ging duren, en ook ik ging toen lekker te keer met de drank, 750 cl 11 rand dit is minder dan een euro, fles whiskey, 140 rand zo'n 11 euro...

toen ik luuk dit vertelde, krijg je snel een droog antwoord terug dat je vliegreis er dan snel uit is...HAHA

ook even geinformeerd naar feyenoord, werd toen gebeld door:
elly,koen,karin,rob en richard en ook zij konden merken dat goed koop bier erg leuk is!
toen we naar huis wilde gaan kreeg de vrien een smsje van 1 van die duitsers dat er bij hun in de buurt een feestje was en of wij ook kwamen!

daar zijn we ook nog heen gegaan, precies op tijd want ik kon nog een vleesje van de bbq mee eten! toen de bier en whiskey van ons op was moesten we nieuwe kopen, wij weer in de auto nieuwe halen... maar ik heb me laten afzetten thuis toen ze terug kwamen ik was erg moe geworden:).....

haha ik had trouwens bij die duitsers nog een afrikaans vrouwtje dat mij heel erg leuk vond vertelde ze me, haha! ik heb me dood er om gelachen!!!


Maandag;

lekker uitgeslapen, tot half 12..
spelletjes gespeeld en dat was wel weer erg leuk dit speelde ik dus gewoon thuis en heb ze van alles kunnen uitleggen en ook kunnen helpen met tellen en meer..

vandaag kregen we ook eindelijk licht in de bad kamer, en een gordijn voor de douche wel zo fijn, anders blijf je die kamer droog maken na het douchen!

begin van de middag met een tas vol op weg naar het kindertehuis daar ook weer aangekomen met spelletjes en een super leuke dag gehad...

Dinsdag;

de berichten worden al steeds korten, jullie ook weer blij! haha maar ik kan me eigen handschrift niet goed lezen van maandag dus hield deze dag maar even kort.

dinsdag ochtend kwam ik om half 9 aan bij de lage school hier kwam ik om afspraak te maken voor de computer leraar te helpen, dit werd allemaal heel enthousiast op gereageerd en werd dan ook gelijk voor gesteld aan de computer leraar die mij het een en ander uitlegde, was hier dan ook alleen met hem prof was onder tussen weer naar huis.
we hebben een afspraak gemaakt voor de volgende dag zodat we tijden zouden afspreken en ik met het programma kon werken dat ik ook wist hoe vooral de spelletjes,paint,word in elkaar zaten...

om half 11 moest ik vandaag ook weer in het kindertehuis zijn, zij had een afspraak bij een kerk met sponsors en met mensen vanuit de kerk die dingen voor haar regelen, het was erg moeilijk te volgen voor mij alles natuurlijk in het engels en alhoewel 1 op 1 goed gaat is dit iets heel anders en ging het allemaal wel erg snel.

maar aan het eind een super goed gevoel er aan over gehouden, ik kreeg een aantal grote complimenten de oudste daar vinden het helemaal geweldig dat ik er ben, maar ook de jongste kinderen vinden het erg leuk allemaal.
ben super blij dit om te horen want het is niet zo makkelijk daar, ik maak niet schoon ofzo daar help niet met koken daar probeer daar alleen maar te spelen en dat is niet altijd even makkelijk... en als je dan zoveel complimenten krijg of hoort dat ze dat vertelde aan de andere mensen geeft je dat toch wel weer even een opkikker!

bij het verlaten van de kerk kreeg ze ook weer een auto vol met eten en drinken mee van de kerk ( we werden thuis gebracht ) en zijn we ook wat sokken en blousen gaan kopen voor hun. een engels echtpaar is hier heen geemigreert en helpt hun dus met van alles! ander echtpaar heeft hun huis gebouwd en noem maar op....

bij thuis komst, bleken de complimenten echt waar te zijn. en viel het me ook erg op nu allemaa de kleinste kwam naar me toe rennen en de andere herkende me ook echt!

een ander noemde mij haar vader, ze wou dat ik haar vader was... wow heftig, dacht ik bij me zelf vertelde dat ik haar vader niet kon zijn maar dat we wel heel veel konden spelen en andere dingen konden doen. maar dit heeft ze nog niet echt begrepen ben ik bang....

deze middag ook naar de bibliotheek gegaan met de 2 oudere meisjes daar, onder tussen heb ik ze getrakteerd op chips en wat drinken, en zij hebben me weer wat afrikaans geleerd! erg leuk taaltje niet veel mensen spreken het hier hoor... maar vele kunnen wel een klein beetje!

Hoe gat ut? it gat beijer gut!

hoe gaat het? het gaat heel erg goed!

beijer:D

woensdag weer vroeg op gestaan, waarom deed ik dit ook al weer:P dat uitslapen beviel ook wel goed hoor!

aangekomen bij de school met de programma's gewerkt en de tijden afgesproken dat ik er ga werken, Ma tot en met Vrijdag van 8 tot 1 en daarna ga ik dus naar het kindertehuis.

de programmas zijn erg leuk, leren hoe een muis werkt, maar ook rekenen en noem maar op...

bij thuis komst met prof over een auto gepraat ik wil er samen met hem 1 gaan kopen maar omdat hij geen geld heeft heb ik hem een andere manier aangeboden, mijn huur van de 5 maanden en het geld wat ik anders zou besteden aan een auto huren samen te stoppen en hier voor een goeie auto te kopen.
hier werd erg enthousiast op gereageerd en we gaan van de week dan ook kijken naar verschillende auto's kijken!

later op de middag naar de supermarkt gegaan om vlees te kopen, omdat we om 7 uur zouden vertrekken om konniginnedag te vieren! het werd uiteindlijk 8 uur of later dat we vertrokken ( echt afrikaans! ) en hebben onderweg nog bier voor mij gekocht en whiskey voor prof en zijn broer!
aangekomen schrok ik van de vele nederlanders die er waren, maar het was super gezellig een hele mooie avond gehad.

met ellen ( vriendin van mijn oom en tante ) gesproken ( ow groetjes voor jullie mark en femke! ) en dat was allemaal erg gezellig.

ook met andere nederlanders gesproken over het reizen en over andere zaken.
weet nu ook waarom ik zo verkouden ben hier altijd je bent niet gewend aan dit weer, zon schijnt en je doen tshirt aan maar dat valt hier toch weer heel anders. hij is hierdoor ook een weekend ziek geweest!

ga het even afronden, wil nog foto's er op zetten! hebben een taxi naar huis genomen omdat de andere naar huis wouden.

was om half 3 thuis.


wat ik hier nodig heb, krijg ik veel te horen.... speelgoed voor buiten, en zelf heb ik dingen gekocht omdat hier ook wel genoeg te koop is maar er alleen geen geld voor is! ze vervelen zich denk ik wel veel en doen het nu met wat ze hebben.... en dat is niet veel, stenen,takjes,autoband,voetbal....


maar bijvoorbeeld met bellenblaas zijn ze zo ontzettend blij! of met twister!

jullie horen van mij, nog 20 min voor foto's proberen!


Rik



maandag ben ik er weer rond 11 uur

  • 02 Mei 2008 - 13:24

    Irma:

    ik ben heel blij rik, dat het zo goed gaat. Wat een leuke foto's. echt schitterend.Nu hebben we een goede indruk van alles. Kus

  • 02 Mei 2008 - 14:06

    Silvia:

    Leuk om te lezen dat je je naast je werk ook nog vermaakt en ja dat die kinderen weg van je zijn dat kon natuurlijk niet anders....
    Dikke knuffel van ons

  • 02 Mei 2008 - 14:42

    Natasja:

    heel erg fijn om te horen dat het zo leuk is daar ook die foto's erg leuk lief joh die kinderen met zo'n unox muts :P en ja een echte kindervriend he hahahaha
    heel veel plezier daar xxx

  • 02 Mei 2008 - 17:38

    Feur:

    Heeey sletje

    in de middag keek gegeten (Citaat van rik)
    Was de keek lekker ? lol
    Hmm volgens mij kom je echt ZO dik terug naar huis als ik dit zo allemaal lees der staat alleen in dat je veel zuipt en eet haahahahahahhaha

    nee grapje natuurlijk klinkt wel tof daaro gozert Spreek je snel weer

  • 02 Mei 2008 - 18:10

    Joey:

    Hee Vriend
    HaHaHa wij samen in Zuid Afrika dat is gaaf he....Ik kruis nu al in mei,dus de eerste foto is binnen.
    Knuffel van je grote Vriend:)

  • 02 Mei 2008 - 18:23

    Shane:

    Hee Rikje,
    Klinkt erg gezellig daar!
    Volgens mijn heb je het wel naar je zin in Zuid Afrika, als ik het zo lees.
    Veel plezier nog en ik wacht op nieuwe foto's en een nieuw verslagje;)

    XX

  • 02 Mei 2008 - 19:02

    Elyse:

    Zoals ik al zei, hele leuke foto's!! Klinkt wel leuk wat je elke dag doet, op die school en in het weeshuis, ben je tenminste lekker bezig! En die unox mutsjes, lief haha!

    Spreek je snel, kus

  • 02 Mei 2008 - 19:02

    Elyse:

    Zoals ik al zei, hele leuke foto's!! Klinkt wel leuk wat je elke dag doet, op die school en in het weeshuis, ben je tenminste lekker bezig! En die unox mutsjes, lief haha!

    Spreek je snel, kus

  • 02 Mei 2008 - 19:45

    Manon:

    Wauw, die foto's zijn echt heel leuk.. echt superlief die mutsjes.. Ik hoop dat het lukt een auto te kopen, zou wel leuk zijn.. Spreek je snel weer
    Kuss

  • 03 Mei 2008 - 11:01

    Karin:

    He rik,

    Wat een verhaal zeg? En de foto's wat een indruk maakt dat zeg?
    Super dat je het naar je zin hebt en dat je veel met die kinderen kan doen , echt iets voor jou.

    groetjes


  • 07 Mei 2008 - 09:27

    Steph:

    super om je story te lezen.. en wauw wat een geweldige foto's met al die knaloranje unoxmutsen.. hahaha. je bent echt in een andere wereld, vreemd he, maar het went denk ik ook erg snel. veel geluk daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 September 2008

TERUG IN NEDERLAND...

22 September 2008

Afgelopen weeekend!

15 September 2008

afgelopen weekend!

11 September 2008

Een van de laatse berichtjes???

27 Augustus 2008

Foto's
Rik

Nederlandse leeuw (in de vorm van een koekje) in Mongolie!

Actief sinds 15 Maart 2008
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 49998

Voorgaande reizen:

02 Juni 2012 - 18 Februari 2013

Wereldreis 2012

20 April 2008 - 27 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: