Nog iets minder dan 3 weken - Reisverslag uit Laguna Niguel, Verenigde Staten van Rik Beijer - WaarBenJij.nu Nog iets minder dan 3 weken - Reisverslag uit Laguna Niguel, Verenigde Staten van Rik Beijer - WaarBenJij.nu

Nog iets minder dan 3 weken

Blijf op de hoogte en volg Rik

18 November 2012 | Verenigde Staten, Laguna Niguel

Hoi allemaal,

Met nog minder dan 3 weken Amerika in het vooruitzicht en met de terechte vraag die ik kreeg waar mijn nieuwe verhaal bleef, heb ik mij zelf er maar weer toe gezet te beginnen met schrijven. Ook verwees ik eerder deze week al in een mailtje naar o.a. mijn ouders naar mijn verhaal, om het mij zelf wat makkelijker te maken, maar dan moet ik er wel een online zetten.

Na een paar weken lang verschillende natuurparken bezocht te hebben zijn we afgelopen week opnieuw beland aan de westkust van Amerika. De natuurparken ervaren we beide als de mooiste periode tot nu toe in onze reis, maar we hebben Las Vegas en Los Angeles nog in het vooruitzicht.

Mijn vorige verhaal is geschreven in Moab, ook hier hadden we weer een CS adres wat ons eigenlijk overal wel lukt en het mede daardoor een zeer betaalbare reis maakt! Natuurlijk geef je dagelijks nog steeds genoeg geld uit aan benzine (ondertussen bijna 15.000 KM gereden) , eten , activiteiten en nog zo veel meer….!

Moab werd ons eerder in onze reis geadviseerd om de natuurparken die er dicht om heen lagen en de geweldige mountainbike parcours. Van beide hebben we dan ook met veel plezier gebruik gemaakt. Zo konden we in Arches National Park uren rond lopen en vele foto´s schieten met dit keer de zonsondergang en volle maan als bonus wat het allemaal extra bijzondere maakte.
Na 2 dagen natuurparken bezocht te hebben, besloten we voor de 3e dag een mountainbike te huren. Na het paardrijden in Mongolie waar ik respect kreeg voor iedereen (die een sport beoefent) op een paart, kreeg ik nu veel meer respect voor iedereen op een fiets. Er waren 12 routes, die gelijk level 1 t/m 12 inhielden, wij begonnen met EASY (level 3) en vervolgens Lazy (level 4) waarna we echt een pauze nodig hadden. Wel konden we al zeggen dat we thuis ook een mountainbike wilde, want dit was echt heel vet!! Klimmen, snel naar beneden, scherpe bochten, kuilen, over de rotsen en maar proberen op de fiets te blijven zitten.
Na een paar uur en tot level 6 de parcours gereden te hebben moesten wij het voor het gezien houden….GESLOOPT!

Na de Grand Canyon is Yellowstone wel het bekendste park in Amerika, deze moesten we dus in ieder geval ook bezocht hebben voor we het land verlieten. Enige nadeel was dat dit park begin November zou sluiten en wij dus nog precies 3 dagen hiervoor de tijd hadden!

We besloten om nog eenmaal de keuken van onze CS in de ochtend te (mis of ge)bruiken om vervolgens een volle dag te gaan rijden… Telefonisch behielden we contact met onze nieuwe CS, die we op moesten halen in een kroeg om vervolgens zijn auto naar huis te rijden. Hij zou anders in zijn auto gaan slapen en nu kon hij ons wel een slaapplek aanbieden, helemaal top dus!
We kwamen dus laat bij hem aan en zijn na een biertje gelijk gaan slapen om vervolgens na een heerlijk ontbijtje wat voor ons werd bereid, we wel weer op tijd, vertrokken naar Yellowstone, nog slechts 2 uur rijden. Zo konden we de volle dag in Yellowstone rond rijden en al zeker de helft van wat nog konden en wilden zien bezichtigen.

Ook in Yellowstone hadden wij opnieuw een CS adres, dit keer midden in het park(!), wat helaas niet een speciaal uitzicht gaf, maar wel opnieuw 2 gratis overnachtingen betekende.. De eerste nacht zijn we met de jongens waarin we in het huis zaten (en die in het park werkte) nog naar een lokale kroeg buiten het park gegaan om de hele avond te biljarten. De volgende dag hebben wij de rest van het park bezocht, een paar dieren kunnen spotten, hot water pools bezocht, paar water vallen gezien en vooral rondgereden en mooie uitzichten gezien!
Mij persoonlijk viel het park me erg tegen, ook omdat ik de hot water pools al in New Zeeland veel spectaculairder heb gezien.

De volgende morgen ging de wekker al erg vroeg en zaten wij (denk ik) voor het eerst deze reis voor 9a10 uur in de auto, ons nieuwe record viel nog veel zwaarder want wij wilden voordat ze het park zouden sluiten om 8 uur er via de westkant uit en dat was nog 2 uur rijden.
We besloten tot 1uur die middag te gaan rijden, we hadden dan alsnog 7 uur gereden en konden dan de gehele middag nog relaxen. We besloten dan ook een luxe hotel te nemen en verwenden ons de rest van de dag goed:

+ Een lekkere lunch en diner in een restaurant
+ De schaal koekjes in de lobbie leeg gegeten, die om 21 uur tevoorschijn kwam
+ Het zwembad onveilig gemaakt
+ Het ontbijt tevens gebruiken als snacks en lunch voor de volgende dag

Maar ook nog een beetje sportief gedaan door voor wat baantjes te zwemmen, evenals de apparatuur in de fitnessruimte te gebruiken! Moet dan ook zeggen dat dit komt door dat er (minder dan verwacht) toch weer wat kilootjes sinds aankomst in Amerika bij zijn gekomen.
Toch komt dit vooral door de laatste 2 weken, want na de urenlange wandelingen en mountainbike avonturen is de beweging flink verminderd….

Na eerder San Francisco zonder een bezoek gepasseerd zijn, hebben we er nu wel een aantal dagen rond gehangen. Ook hier hadden we een CS adres waar we pas tegen 17uur aan kwamen, vermoeid en wat zat van de opnieuw lange auto reis werd ons verteld waar hij sliep, wie zijn huisgenoot was, waar de toilet zat en dat wij op de kussen die op dat moment op de bank lagen vannacht zouden slapen….
Onder het genot van een biertje, die elke CS opnieuw aanbied en maar niet af te slaan is, vertelde hij dat we niet in het huis konden zijn als hij aan het werk was. Tot onze verbazing is dit bij niemand nog een probleem geweest en vinden wij het ook wel logisch. Echter werkte deze man als portier bij een club midden in het centrum, tevens homo buurt, in San Francisco.
Na een uur liepen we al buiten, om 4 uur was hij klaar met werken, bezochten we nog wat kroegen van hem en kwamen we na 5e de volgende morgen met flink wat drankjes op thuis.

Na een korte nachtrust hebben wij de volgende dag niks meer gedaan, kater!

De zaterdagavond moest hij weer werken en nog steeds gesloopt van de vorige nacht hadden wij hier niet erg veel energie meer voor. De avond werd opnieuw laat en omdat hij de eerder al had aangegeven dat we maandag ochtend om half 7(!) het huis uit moesten, omdat hij bij een ander baantje moest werken, contacten ik snel een ander CS adres met succes en vertrokken wij zondag na het ontbijt.

We begonnen ons ``echte´´ San Francisco avontuur in een kerk met een actieve dienst van zingen en dansen en te veel verkooppraatjes! We lieten vervolgens de auto hier staan en gingen per voet en tram de stad verkennen om vervolgens in het begin van de avond bij ons nieuwe CSadres aan te komen.

Dit was een alleenstaande man die 2 van zijn kamers had onderverhuurd aan een oudere dame op leeftijd en een echte (dikke) Amerikaan! We waren tevens hun allereerste CS en hier waren ze zichtbaar blij mee, zo hadden we beide een bed, netjes opgemaakt, chocolade reep op het hoofdkussen, biertjes in de koelkast (want Nederlanders drinken veel bier) en was er ondanks dat hun al gegeten hadden voor de zekerheid nog een ruime hoeveelheid aan eten voor ons bewaard.

Na een heerlijke nachtrust werd er een heerlijke brunch voor ons gemaakt met worst, aardappels en roerei tevens echt Amerikaans want aardappels en roerei is voor ons al niet echt origineel meer als ontbijt
Via de site van CS, kan je ook activiteiten aan maken dit hadden wij gedaan voor Vegas, LA en San Francisco. Zo fietsten we later die dag dan ook over de Golden Gate Brich met een andere couchsurfer, wat ook nog eens erg gezellig was!

De dag hierna hebben we Alcatraz (gevangenis eiland) bezocht wat bekend staat als de best bewaakte gevangenis tot zijn sluiting in 1963. Waar tevens Al Capone gevangen heeft gezeten en 3 mannen zijn ontsnapt maar nooit meer zijn terug gevonden, hebben ze dus wel of niet levend de kust bereikt?

Omdat we dit keer met het openbaar vervoer naar de stad waren gegaan, moesten we ``thuis´´ alleen nog even de spullen ophalen waarna we gelijk zouden vertrekken maar stond er ongevraagd maar niet eens meer onverwachts al weer een heerlijke maaltijd voor ons klaar. Hierna moesten we toch echt vertrekken, zo was er ook geen plek meer voor ons omdat zijn dochters bij hem langs kwamen en wij in hun bed sliepen.

De afgelopen 3 dagen hebben we niet veel meer gedaan, 2 dagen net als eerder in onze reis in Santa Cruz geslapen. Meisje die ons de vorige keer nog meer had genomen voor een hike en lunch in Santa Cruz hadden we nu benaderd of we 2 nachten bij haar konden blijven.

We zijn nog naar een knoflookplaatsje dichtbij gereden, waar we opnieuw weer flink kleren wilden inslaan maar het is bij een extra tas voor Tim gebleven en een shirt voor mij. Wel ben ik nog naar de kapper gegaan die ik probeerde een kleine stukje van mijn haar af te laten halen en voor de rest vooral uit dunnen, ach niet gelukt, ik heb weer een kort koppie
Wel hebben we een knoflookijsje weten te bemachtigen, maar toen moesten we echt weer naar huis…. We moesten helpen pizza maken, potje kaarten en er verder een gezellige avond van maken!

Nu zijn we weer bijna bij Leen, vader van Glenn, iets onder LA. De 20e moeten we in Vegas zijn om onze auto in te leveren. Na Santa Cruz begin van de middag verlaten te hebben zijn we na een paar uurtjes rijden bij een motel gestopt. Gisteren weer een paar uur gereden en bij een CS adres gestopt, die ons zelfs mee uit eten nam (wat overigens al 3x eerder is voor gekomen!)

Nu dus 3 nachten proberen echt niks te doen en dan hebben we nog maar 2 weken waarin we LAS VEGAS onveilig moeten gaan maken en LOS ANGELES moeten verkennen….
Daarna mag Tim eindelijk weer handballen en genieten van zijn vaste ritme in Nederland die hij ondanks deze geweldige reis toch wel een beetje mist!
Mag ik een maand lang hopelijk weer gaan genieten van iedereen om mij heen die ik toch weer graag wil zien en heb ik verder al een hele ``December to do list´´ maar ach, laat ik daar maar nog niet te veel over na denken……

Groetjes Rik

• 18 November 2012 - 14:00

Rob En Irma:

wat heerlijk om weer zoveel te lezen over al jullie belevenissen!
    Na zoveel CS adressen en maaltijden houden jullie echt geld over van deze vakantie.
    Rik wij vinden het heel fijn om jou in de december maand weer lekker thuis te hebben: wij verheugen ons er al op!
    Nu nog even de beest uithangen daar aan de Westcoast en dan weer naar dat kleine kikkerlandje.
    Kus van je pa en ma

• 18 November 2012 - 14:52

Annet En De Rest Van De Otten Family:

Tjonge jonge. Wat een goed verhaal weer van jullie avonturen en belevenissen! Geniet nog de rest van jullie tijd daar en daarna een veilige vlucht naar huis. Tot gauw!

• 18 November 2012 - 18:30

Marije:

Hey Rik, hierbij een spontane reactie ;)! Ontzettend leuk verslag weer! Jullie hebben echt ontzettend veel vette dingen gedaan. De foto's zijn ook mooi! Heel veel plezier nog die laatste welen. And what happens in Vegas... Stays in Vegas!

• 20 November 2012 - 16:27

Mandy:

Klinkt weer goed boys! Geniet nog even van de laatste momenten daar en zorg dat je niet in je t-shirtje naar NL komt. Hier begint het nu koud te worden... Eerste paar keer ruiten krabben is een feit!

XXX Mandy