Indonesie - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Rik Beijer - WaarBenJij.nu Indonesie - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Rik Beijer - WaarBenJij.nu

Indonesie

Blijf op de hoogte en volg Rik

27 Juli 2012 | Indonesië, Yogyakarta

Mijn reis gaat na een onderbreking van 2 weken met de familie in Thailand weer alleen verder. Thailand en mijn beleving in Hong Kong, zijn wat laat maar toch als nog beschreven, dit in het vorige verhaal op mijn site.

Mijn vlucht naar Indonesie had ik nog geen 24uur voor vertrek geboekt, gelukkig ook maar want mijn oorspronkelijke plan was om via Maleisië en Singapore naar Indonesië te trekken. In Thailand veranderde die gedachten mede door eerder ontmoete backpackers om ook nog naar Vietnam, laos of Cambodja te gaan… Heb hier uiteindelijk niet voor gekozen en gekozen voor 2 weken Indonesie waarin ik hoopte, ondanks dat het ´maar´ 2 weken waren, veel van het land te zien en te kunnen genieten van de zon, strand en zee.

Zo kwam het moment dan ook dat we afscheid moesten nemen en ik na 1uur in de nacht nog een taxi regelde en in een hotel (zelfde als de eerste nacht) vlakbij het vliegveld sliep. Na een even slecht ontbijt als mijn eerste ontbijt in Thailand, had ik een heerlijke vlucht tot Maleisië waar ik liggend op 3 stoelen in slaap viel omdat er maar maximaal 20 personen in het vliegtuig zaten.

Na een overstap in Maleisië om vervolgens niet lang meer in het vliegtuig te moeten zitten, kwam ik aan in Indonesië, Jakarta om precies te zijn. Na dat ik erg gemakkelijk mijn visum op het vliegveld geregeld had en een kaart van de stad had bemachtigd, zat ik al snel in een taxi die mij na ruim een uur afzette in een volgens hem ´backpackers-straat´wat ook een naam was die ik al eerder had gehoord. Bij mijn aankomst in het hotel bleek dit ook wel te kloppen want terwijl ik net mijn computer aansloot en gebruik van het internet wilde maken vertrokken er net 2 Nederlanders en 2 Belgen, die mij gelukkig nog wel net als mijn taxichauffeur van wat informatie over Indonesië konden voorzien.

Een van de adviezen die ik kreeg was verlaat Jakarta zo snel mogelijk en dus stapte ik al snel mijn bed in en zette ik mijn wekker al vroeg om een volle dag te ´genieten´ in Jakarta om daarna de nachttrein of bus richting Bandung te nemen.

De wekker gaat: na een nacht zonder goede nachtrust door lawaai van buiten af, muggen, de moskee en mensen die voor 4uur nacht´s nog snel hun buik vol aten en mij daardoor wakker maakte… Maar zoals ik eerder de dag ervoor al had besloten stapte ik na mij nog een paar keer omgedraaid te hebben toch mijn bed uit.

Aan de wandel via het station naar het strand was mijn doel, maar na zo´n 2 uur lopen en ik nog een heel eind over de hoofdstaat rechtdoor moest lopen besloot ik toch maar een ´busje´ aan te houden waarin ik samen met nog 6 anderen op mijn bestemming terecht kwam. Het wandelen door een stad of dorp vind ik over het algemeen wel leuk, mits er wat te zien is. Zo liep ik eerder deze ochtend over markten, door krotten wijken en was het weer even wennen om de drukte en chaos die ik eerder in China achter me had gelaten weer om mij heen te hebben.
Uiteindelijk aangekomen in het treinstation werd ik al snel aangesproken door een zo later bleek Indonesische gids, die dwalende toeristen aansprak om hun te helpen maar hun tegelijk een tour aan te bieden om zo rond te kunnen komen. Mij lukte het ook en dus gingen we na dat ik een ticket voor de eerste trein de volgende morgen (6uur!) met zijn 2e op pad.

- De Chinese markt in Indonesië
- Nederlandse gebouwen
- Ritjes met de bus
- Een park met allemaal verschillende
types Indonesische huizen
- De Moskee

En ontving natuurlijk heel veel info in een combinatie van een aantal Nederlandse woorden en soms onverstaanbaar Engels, wat voornamelijk kwam door enkele tanden die hij nog in zijn mond had zitten.
Toch was ik hem dankbaar en ben ik uiteindelijk een volle dag met hem op pad geweest waarna hij me netjes tot aan mijn hotel af zette. Ik besloot na een heerlijk diner in een restaurantje op de hoek om weer optijd mijn bed in te duiken en dezelfde nacht opnieuw te beleven.

Met een slaperig gezicht mocht ik na een korte taxi rit naar het station ook mijn eerste fotosessie van Indonesië noteren. Ook hier was ik als grote blank persoon dus een toeristische attractie. Na een heerlijk dutje van ruim 2 uur strompelde ik de trein uit en met mijn tas dit keer in de hand viel ik al gelijk in de armen van een ´vriendelijke´ man die mij al snel een dag tour verkocht had. Ze staan er dus echt elke keer alleen voor mij! Op de parkeerplaats strikte we nog 2 andere Nederlanders en samen met hun begonnen we aan onze dodenmansrit, want deze man kon echt niet rijden of wist echt heel goed wat hij deed want er werd overal ingehaald. Wat zorgde voor brommers die door ons de berm in moesten of plotselinge manoeuvres of een plotselinge trap op de rem.

Mijn slechte eigenschap uit Nederland werd mij hier, nadat we door lachende agenten werden aangehouden verteld:

- Meneer, u draag geen gordel! Dat moet toch ook in Nederland?
- Alleen buiten de stad, meneer de agent.

- Ik moet een miljoen betalen of mee naar het bureau
- Zeg dat ik het niet kan betalen en bied hun 200.000

- Er is geen discussie mogelijk en na wat blijkt had de bestuurder ook geen gordel en krijgen we beide de zelfde boete.
- Met de bestuurder (mijn gids) spreek ik af dat ik 300.000 betaal en ik niks meer voor de tour betaal, had uiteindelijk zelf de andere 2 Nederlanders overgehaald en al 100.000 voor benzine geld gegeven.

- De agent gaat akkoord en met een boete van 30 euro, kom ik er uiteindelijk nog goed af.

Onze gids is er niet zo blij mee en verteld ons na de nodige scheldwoorden dat de politie corrupt is, maar leert er niet veel van als hij bij de volgende controle een paar kilometer verder nog steeds zijn gordel niet om heeft gedaan! 2e boete waar hij voor beide morgen op het bureau moet komen.

# En dan vergeet ik nog te vertellen dat hij tegen een boom aan reed!


Onze tour verder was uiteindelijk erg leuk en gaf mij een bijzonder beeld van indonesie:

- De drukte van het land
- Vulkaan bezocht
- Thee kwekerij
- Aardbeien kwekerij
- Hot water pool

En reden we door de stad, het platte land, kleine dorpjes en op plekken wat voor ons leek alsof we heel ver van de mensen en/of de stad af waren.

Uiteindelijk veilig aangekomen moest ik nog 3uurtjes overbruggen waarna mijn trein richting Yogjarkarta vertrok. Wat misschien veel lijkt, maar zo omvlogen ik moest nog eten, heb wat gedronken, loop wat rond, schrijf wat en kijk een filmpje waarna het al weer tijd is.

Om 5 uur de volgende morgen liep ik in Yogyakarta, weer via een verkregen kaart van de stad was ik al snel bij een hotel aangekomen. Ook nu weer had ik geen hotel gereserveerd en hoopte ik gewoon een hotel te vinden d.m.v. mensen die ik tegen kom, door gewoon wat te gaan lopen en iets tegen te komen of ergens wat informatie in te winnen… Dit keer liep ik al in een straat wat vol met hotels zat en bracht iemand mij toch opnieuw met alle liefde naar een hotel.

Omdat het nog vroeg was mocht ik, zoals ik al wel verwachte, nog niet een kamer in. Dus ben ik gaan slapen op de bank die er stond en werd ik na 2 uur wakker gemaakt dat ik er nu toch al in mocht! Gelukkig ik dus nog heerlijk geslapen waarna mijn wekker om 9 uur ging en ik een uur later mijn hotel uitstapte.
Daar stond ´mijn´ engel (dit keer wel een ander) weer hoor, ´´Meneer, waar gaat u naar toe?´´ en zo was ik ook deze keer al snel verkocht door zijn praatjes. Na een verlaat ontbijtje en een bezichtiging van zijn vriend zijn galerij, waar ik niet alleen mocht kijken maar ook te drinken kreeg en een hele uitleg. Stapte ik om half 1 op de brommer, wat ik de dag ervoor mij zelf nog had verboden na de dodenmansrit in de auto en ik zag hoe gevaarlijk het verkeer hier was….
Ruim 6uur lang reden we met zijn 2e een GEWELDIGE route met hele mooie uitzichten, door heel veel plantages, 2 beroemde tempels (hiervoor kwam ik naar deze stad) en kreeg ik opnieuw een geweldig stukje land te zien, door een lokaal persoon, vergeleken met Nederland aan de andere kant van de wereld!

Morgen vertrek ik al weer in de ochtend, met dezelfde organisatie maak ik een tour naar Bommel, waar een beroemde volkaan staat en ik later vanavond hoorde het wel stikt van de toeristen. Hier is al een hotel geregeld voor mij en wordt ik om 3 uur in de nacht opgehaald om ook de zonsopkomst te gaan bekijken. Daarna blijven we er nog rond hangen en vertrek ik rond 11 uur na het ontbijt en een opfrisbeurt in het hotel met hetzelfde busje richting Bali. Deze tour zorgt ervoor dat ik op de bestemming kom waar ik ook zo snel mogelijk heen wilde en dus prima in mijn plannen past!!

Heb er ontzettend veel zin in en kijk ook ontzettend uit naar de dagen die daarna zullen volgen. Mijn plan is om sowieso naar de Giggi eilanden, hier praten de mensen die ik heb gesproken vol lof met een grote glimlach over…. Dus ben benieuwd.

Vergeet mijn vorige verhaal na alle moeite niet te lezen en dan zorg ik snel weer voor een nieuw verhaal!

Rik

  • 27 Juli 2012 - 19:24

    Gaaf!:

    Hee Rik!
    Lees al vanaf het begin je verhalen maar reageer nu toch ook eindelijk maar eens! haha, blijf met veel plezier lezen en heb veel respect voor je dat je dit allemaal maar doet. Lijkt me een geweldige ervaring!
    Veel succes&plezier nog en tot over een tijdje!
    Ook de groetjes van papa en mama (die op t moment met Erna en Han in turkije zitten)
    xxx Dagmar

  • 27 Juli 2012 - 19:58

    Ilse:

    Hee Rik!
    Klinkt weer goed:)
    Wat maak je ontzettend veel mee en leuk te horen dat je weer helemaal aan het genieten bent!
    ik lees al dat je steeds meer begint te wennen aan het 'iedere dag maar in handen vallen van wat op je pad komt', heerlijk! Zo zie je zeker van alles en maak je het meeste mee!
    Geweldig:) Geniet en tot je volgende verhaal!

    x ilse

  • 31 Juli 2012 - 16:35

    Mandy :

    Hey Rik,

    Wat een super verhalen! Oh en dan zitten wij met z'n alle in het tenenkrommende koude Nederland. 5 warme dagen en de mussen vielen letterlijk van het dak.... Pff als ik het allemaal lees, dan lijkt het wel wereldreis in record tempo! Ben benieuwd naar alle foto's! Geniet, doe je ding, wees jezelf en blijf schrijven!

    Liefs Mandy

  • 07 Augustus 2012 - 09:13

    Koen :

    Ik heb tijdens de "onderbreking van 2 weken met de familie in Thailand" al veel foto's gezien; er zitten veel leuke tussen! Ben ook benieuwd naar nieuwe foto's van het vervolg van je reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rik

Nederlandse leeuw (in de vorm van een koekje) in Mongolie!

Actief sinds 15 Maart 2008
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 50021

Voorgaande reizen:

02 Juni 2012 - 18 Februari 2013

Wereldreis 2012

20 April 2008 - 27 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: